Marketing Automation is een geweldige vorm van online marketing die met name goed werkt voor bedrijven in de b2b dienstverlening en ecommerce. Door deze vorm van marketing juist in te zetten is het een krachtige tool die je omzet flink kan verhogen. Toch is het niet altijd de juiste oplossing. Hieronder een aantal situaties wanneer marketing automation geen goed idee is. We zijn hierin liever eerlijk en duidelijk om teleurstelling te voorkomen.

Geen websitebezoekers
Bij marketing automation zorg je ervoor dat leads die nog niet klaar zijn om te converteren langzaam worden opgewarmd. Dit doe je op basis van hun mailadres dat ze ergens moeten invullen. Dit kan bijvoorbeeld via het downloaden van een whitepaper, het bijwonen van een gratis evenement of webinair of door een bestelling te doen in een ecommerce webshop. Als je weinig bezoekers op je website (of social media hebt) is het slim om een stapje terug te nemen. Je kunt dan beter eerst aan de slag gaan met je online marketing via SEA, SEO of Social media bijvoorbeeld.

Weinig budget
In het verlengde van bovenstaande is marketing automation ook geen goed plan als je weinig budget hebt. Elke marketing automation tool kost geld. Hoewel je voor tientallen euro’s per maand al een marketing automaton tool hebt, moet je ook rekening houden met het technisch inrichten van de tool en het uitwerken van de strategie om er optimaal gebruik van te maken. Je kunt zelf best een heel eind komen met de inrichting¬† maar zonder de hulp van een ervaren marketing automation consultant met de opstart, zie je veel automation cases uitlopen op teleurstelling.

Weinig beschikbare content
Waardevolle content is een heel belangrijk onderdeel van marketing automation. Deze content ga je namelijk via je mails naar je leads toesturen om ze meer te informeren voor jou diensten en/of producten en waarom ze voor jou bedrijf moeten kiezen. Mocht je overwegen om met marketing automation aan de slag te gaan, bedenk dan dat er tijd en effort gestoken moet worden in het aanmaken van content als deze niet beschikbaar is.

Meteen resultaat
Mocht je willen starten met automation om meteen resultaat te zien, dan is het slim om goed na te denken of dit wel de vorm van marketing voor jou is. Bij automation heb je het over het langzaam opwarmen van leads. Dit doe je door in eerste instantie te voorzien in een informatiebehoefte en deze langzaam ombuigen naar een aankoopbehoefte. Met name in de b2b marketing zal het even duren voordat je leads warm genoeg zijn om te converteren. Vaak gaan er meerdere weken of soms zelfs maanden overheen voordat een lead klaar is voor een face 2 face gesprek met een salesmanager. Hou dit goed in gedachte als je wil starten met marketing automation.

Heb je specifieke vragen naar aanleiding van het blog, neem dan gerust contact met ons op. We kijken graag mee naar de uitdaging waar jij voor staat en denken graag mee.