Inbound marketing is een marketingmethode die klanten aantrekt door waardevolle content en ervaringen te creëren die op hen zijn afgestemd. Terwijl outbound marketing je publiek ‘onderbreekt’ met content die ze niet altijd willen, vormt inbound marketing een oplossing waarnaar prospects op zoek zijn en lost het een probleem op dat ze al hebben.

Wat is de inbound methode?
Met inbound marketing laat je jouw organisatie groeien door het bouwen van zinvolle en duurzame relaties met prospects, leads en klanten. Het gaat daarbij om mensen te helpen om hun doelen te behalen in elke fase van hun klantreis. Als jouw klanten hun doelen behalen, zal jij daar ook de vruchten van plukken.

Binnen inbound marketing heb je verschillende fases van de klantreis. Elke fase heeft zijn eigen doelen, kanalen en KPI’s

  1. Aantrekken (attract) >> In deze fase kom je onder de aandacht bij jouw doelgroep of doelgroepen met waardevolle content. Door de juiste content te bieden, gaan mensen jou zien als betrouwbare adviseur en autoriteit bij wie ze betrokken willen worden.
  2. Betrokkenheid (engage) >> In deze fase geef je betrokken mensen waardevolle inzichten en oplossingen die goed aansluiten op hun pijnpunten en doelstellingen. Daardoor ontstaan er leads die eerder geneigd zijn om jouw producten of diensten af te nemen.
  3. Plezieren (delight) >> In deze fase geef je bestaande klanten hulp en ondersteuning om de producten en diensten die ze bij jou af hebben genomen beter te gebruiken. Daardoor kunnen ze verdere successen behalen met de afgenomen producten en diensten en beter hun doelen behalen. Zo ontstaan ambassadeurs die op hun manier weer zorgen dat er nieuwe prospects worden aangetrokken.

Als je inbound marketing goed inzet kun je op de radar komen bij waardevolle contacten en zorgen dat er betrokkenheid met jouw bedrijf ontstaat waardoor er prospects ontstaan. Door deze prospects inzichten te geven in oplossingen die aansluiten op hun pijnpunten, ontstaan er klanten. Door ook na een gesloten deal ondersteuning te blijven bieden en bij te blijven dragen aan de successen van jouw klanten, ontstaan er ambassadeurs die op hun beurt weer zorgen voor bekendheid.

Welke uitdagingen zijn er?
Inbound marketing klinkt natuurlijk als een geweldige oplossing en het werkt ook als een hele krachtige vorm van online marketing. Toch zijn er ook wel uitdagingen die voor frictie kunnen zorgen waardoor je minder makkelijk de doelen behaalt die je voor jezelf hebt gesteld.

Samenwerking
Een veelgehoorde uitdaging is de samenwerking tussen marketing, sales en de daadwerkelijke dienstverlening en service. Als een salesafdeling geen terugkoppeling geeft over de behaalde resultaten van de leads die door marketing zijn aangeleverd, is het lastig om je proces verder te optimaliseren. Je wil namelijk sturen op zoveel mogelijk kwalitatieve leads. Als de afgenomen producten of diensten niet aansluiten bij de verwachting of als de nazorg niet op orde is kan dat ook voor frictie zorgen in de groei. Daarom is het binnen inbound marketing belangrijk dat er een goede afstemming is tussen de verschillende afdelingen.

Begrijpen van je doelgroep
De meeste organisaties zullen wel een vrij goed beeld hebben van wie hun klanten zijn en wat hun beweegredenen zijn om voor jouw dienstverlening te kiezen. Je ziet echter vrij vaak dat bedrijven een hele generieke boodschap communiceren in hun marketing uitingen. Vaak is dat een teken dat er geen (of onvoldoende) kennis is van de problemen en uitdagingen van de doelgroep. Hoe sterker je op de hoogte bent van de de zogenaamde ‘pains’ van jouw doelgroep en hoe sterker je oplossing is voor deze pijnpunten, des te groter de aantrekkingskracht is. Als je geen goede buyer persona hebt, is het lastig om de juiste mensen aan te spreken. Alleen al over het maken van buyer persona’s kunnen we een heel los blogartikel schrijven. Dat is dan ook precies wat we gedaan hebben hier 🡪 zie de volgende LINK.

Inbound marketingstrategieën
Per fase heb je specifieke tools en technieken die je in kunt zetten om je inbound marketingstrategie tot een succes te maken. Hieronder zie je per fase uitgelegd hoe je een opzet maakt voor jouw succesformule.

Strategie aantrekken
In de eerste plaats is het van belang dat je op de radar komt bij de juiste mensen. Daarvoor moet je allereerst content produceren die waarde creëert voor jouw doelgroep. Denk daarbij aan blogs, video’s, foto’s, whitepapers, e-books en social media posts. Maar ook webinars, podcasts en offline events kunnen een goede manier zijn om meerwaarde te creëren voor je doelgroep.

Vervolgens is het van belang dat de content en jouw bedrijfsnaam op de radar komt bij jouw doelgroep. Je kunt via meerdere kanalen onder de aandacht komen bij jouw doelgroep. Zo kun je inzetten op organische vindbaarheid via Google, YouTube en sociale media. Met een goed contentmarketingplan kun je op de lange termijn organisch heel veel mensen bereiken en naar je website trekken. Op een wat kortere termijn heb je tools als online advertising waarmee je heel gericht jouw doelgroep kunt targeten op basis van hun zoekopdrachten, interesses of demografische eigenschappen. Typische kanalen en middelen om in deze fase je doelgroep te bereiken zijn:

  • Search ads
  • Sociale media ads
  • SEO
  • Contentmarketing
  • Blogs
  • Social media posting
  • Video
  • Podcast
  • (Offline) events
  • Linkedin automation

Strategie betrokkenheid
Je strategie om mensen aan te trekken is inmiddels ingezet. Je naamsbekendheid is aan het groeien en er komen steeds meer bezoekers op je website via verschillende kanalen. Dan is het tijd om betrokkenheid te creëren van je leads met jouw bedrijf. Dit doe je door vergaande en verdiepende meerwaarde te bieden voor de problemen en uitdagingen waar je bezoekers mee rondlopen. Op deze manier kun je beginnen aan het opbouwen van een goede lange termijn relatie. Daarbij is het wel essentieel om echt in te zetten op het bouwen van autoriteit.

Als je doelgroep overtuigd is van jouw meerwaarde, wil je gaan inzetten op het genereren van leads. Een typisch voorbeeld van hoe je deze stap kunt maken is door in te zetten op een downloadbare PDF zoals een whitepaper of een E-book. Hierin bied je nog meer kennis over het onderwerp waar men al interesse in heeft. Doordat je mensen hun mailadres laat invullen om de PDF te downloaden, heb je een mooie manier om mensen verder te benaderen.

Als je dit goed aanpakt, blijf je waardevolle content sturen die een raakvlak heeft met het onderwerp waar eerder interesse in was. Als mensen bijvoorbeeld een Whitepaper hebben gedownload over conversiemeting in Google Ads, ga je aanvullende informatie sturen over Google Ads en Measurement. Je wil dan liever geen algemene nieuwsbrief sturen met informatie over SEO, Facebook Marketing en andere irrelevante informatie. Door ook in deze fase meerwaarde te blijven bieden ontstaan er leads die interesse hebben in je dienstverlening en interesse hebben in een demo, een gesprek met een salesmanager of het afsluiten van een dienst/kopen van een product. Typische kanalen en tools in deze fase zijn:

  • Remarketing
  • Marketing automation
  • Lead flows
  • Reviews
  • Case studies
  • Chats / Bots
  • Downloadable PDF’s

Strategie plezieren
Waarom koop je zo graag bij Coolblue? Juist omdat ze ook nadat je een aankoop hebt gedaan ze allerlei manieren hebben bedacht om het leuk te maken voor de consument. Dit is een groot onderdeel dat nogal eens wordt overgeslagen als er eenmaal een deal wordt gesloten. Maar als dit niet goed op orde is, kan het je groei enorm vertragen en in de ergste gevallen zelfs zorgen voor afname van verkopen.

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je dienstverlening of je product goed op orde is.
Blijf daarom ook nadat er een deal is gesloten contact houden met je klant en vraag om feedback. Wat vind je wel goed, wat zijn eventuele verbeterpunten en sluit het gekochte product of de afgenomen dienst aan op jouw behoeften. Hiermee kun je je dienstverlening verbeteren.

Verder is service een belangrijk onderdeel in deze fase. Ben je nog tevreden? Werkt alles naar behoren? Kunnen we je nog ergens mee helpen? Dit zijn voorbeelden van hele simpele vragen die je wil blijven stellen aan jouw klanten. Dit kun je ook automatiseren door bijvoorbeeld een email te sturen met daarin een link naar een blog met veel gestelde vragen over een bepaald product na een aankoop. Ook de bereikbaarheid van je service is in deze fase van belang. Je kunt hierbij natuurlijk denken aan telefonisch of per mail maar ook nieuwe technieken zoals een klantenservice via Whatsapp of Chat(bot) is een mooi voorbeeld van hoe je goede service kunt bieden

Binnen de inbound marketing is deze fase een heel erg onderschat onderdeel. Maar het is wel van essentieel belang als je wil blijven groeien. Typische kanalen en tools binnen deze fase zijn:

  • Slimme content
  • Chatfuncties en Chatbot
  • Email marketing
  • Marketing automation
  • Service helpdesk
  • Klanttevredenheidonderzoek

Aan de slag met Inbound marketing
Als inbound marketeer is het jouw doel om nieuwe prospects aan te trekken naar jouw bedrijfswebsite en om ervoor te zorgen dat ze zodanig betrokken worden dat ze je product of dienst afnemen. Vervolgens wil je er ook voor zorgen dat ze een tevreden klant zijn waardoor er positieve reviews en naamsbekendheid ontstaat in de markt waardoor je zelfs nog verder kunt groeien. Je moet goed samenwerken met sales, productontwikkeling, uitvoerders van de dienst en serviceteams waardoor inbound marketing een flinke uitdaging kan zijn voor een marketeer of zelfs voor een marketing afdeling.

Gelukkig is er Clickking online marketing die je maar wat graag helpt met het uitvoeren van jouw inbound marketing strategie. Wil je starten met inbound marketing, ben je al lekker bezig maar wil je wat hulp om de details te finetunen of wil je gewoon eens een sparringpartner? Neem dan contact met ons op. Je kunt ook onze inbound marketing blueprint downloaden waarmee je gemakkelijk zelf aan de slag kunt om een inbound marketing strategie op te zetten voor jouw bedrijf.