Binnen de inbound marketing is een lead magnet een heel belangrijk onderdeel van je strategie. Zonder goede leag magnet komen er in de regel veel minder of geen leads in je funnel. Het is dan vaak ook een uitdaging om hier de juiste oplossing voor te vinden. In dit artikel lees je allereerst wat een lead magnet is, waar een goede lead magnet aan moet voldoen en 10 voorbeelden van goede lead magnets.

Wat is een lead magnet
De naam geeft het eigenlijk al een beetje weg, een lead magnet is vrij letterlijk uitgelegd een magneet die leads aan moet trekken. Het doel is dat je lead magnet zo waardevol is dat jouw doelgroep zijn contactgegevens in wil vullen. Deze contactgegevens heb je nodig om je marketing funnel op te starten. Daarom is het belangrijk dat je iets van meerwaarde creëert voor jouw doelgroep in de vorm van gratis kennis, demo’s, gratis samples etc.

Hoe maak je een goede lead magnet
Des te sterker jouw lead magnet, hoe meer leads in jouw funnel stappen. Je wil jouw bezoekers er dus van overtuigen dat je een meerwaarde creëert. Om dit goed te kunnen doen moet je begrijpen welke behoeften er zijn bij je doelgroep. Dit lijkt vrij simpel maar kan best lastig zijn. Vaak zat zien we goed opgezette campagnes met een heldere doelgroep geen leads opleveren omdat er simpelweg geen goed beeld is van de behoeften van een doelgroep. Verder wil je proberen om de geleverde meerwaarde aan te laten sluiten op jouw dienstverlening. Door dit te doen, creëer je autoriteit bij je doelgroep doordat je laat zien dat je weet waar je het over hebt.

9 Voorbeelden van Lead Magnets

Downloadbare PDF
De meest voorkomende en bekendste vorm van een lead magnet is een downloadbare PDF. Veel b2b bedrijven maken gebruik van whitepapers, e-books, brochures, booklets of andere vormen van downloadbare PDF’s. Vaak is een whitepaper een verdiepend stuk content op een blog of een kennisartikel. Op deze manier kun je een extra verdieping geven aan je contentmarketing. Mensen die op de pagina voor een bepaald artikel komen en het artikel interessant vinden, willen vaak meer weten over dit onderwerp. Als jij die verdieping kunt bieden in de vorm van een stuk content dat een verdieping of een aanvulling is op je initiële artikel(s), is de kans groot dat mensen dat stuk content ook graag willen lezen.

Gratis trial
Door een gratis proefversie van je product weg te geven, kun je mensen triggeren om jouw product op een hele laagdrempelige manier te leren kennen en uit te proberen. Bezoekers moeten dan wel echt al interesse hebben in jouw product. In de basis is daarom het aanbieden van een gratis proefproduct een lead magnet die je inzet als bezoekers al wat meer interesse tonen.

Expert advies
Wil je via jouw lead magnet een dienstverlening promoten? Dan zou je een gratis adviessessie of een audit kunnen gebruiken als lead magnet. Een consult kijkt dan naar een (klein deel van een) probleem van een opdrachtgever en geeft daar advies over. Uiteraard kun je via dit advies al proberen om verdere dienstverlening te verkopen maar dit hoeft niet persee. Je kunt dit later altijd via je andere inbound marketing kanalen proberen te realiseren.

Webinar
Een vorm van een lead magnet die met name tijdens de corona pandemie veel werd ingezet was het geven van een webinar of een ander vorm van een online evenement. Je kunt daarmee een grote groep mensen bereiken op 1 specifieke tijd. Je zou ervoor kunnen kiezen om je webinar ‘on-demand’ beschikbaar te stellen. Het nadeel daarvan is datgebruikers geen live interactie kunnen hebben en dus geen vragen kunnen stellen bijvoorbeeld. Het voordeel van een on-demand webinar is dat je altijd kunt kijken, onafhankelijk van een specifieke tijd waarop mensen beschikbaar moeten zijn. Je zou natuurlijk ook een live webinar later online kunnen plaatsen zodat het ook nog on-demand beschikbaar is. Door gastsprekers met veel bekendheid of een groot netwerk uit te nodigen, kun je tevens mooi meeliften op het netwerk van je gastsprekers.

Fysieke gratis weggever
Een lead magnet die in de regel erg veel leads oplevert is een fysieke gratis weggever. Een mooi voorbeeld hiervan is een bedrijf dat leads wilde genereren die zich bezighouden met de verduurzaming binnen een bedrijf. Ze hadden een overzicht met functititels gemaakt van relevante contactpersonen en hiervoor een campagne opgezet op Linkedin. Door jezelf in te schrijven, kreeg je een gratis herbruikbare koffiebeker toegestuurd van gerecycled materiaal. In de regel levert een dergelijke campagne relatief veel leads op voor lage kosten per lead. Uiteraard moet je wel de gratis weggever betalen maar in de praktijk betekent het vaak dat je goedkoper uit bent om echt een leuke gadget weg te geven dan een ‘gewone’ lead magnet. Als je kijkt naar de kosten per conversie was dit een hele effectieve campagne.

Fysiek evenement
Waar je bij een webinar spreekt van een digitaal evenement, kun je natuurlijk ook een fysiek evenement organiseren om leads te genereren. Je hebt daarin allerlei verschillende voorbeelden van kleine ontbijtsessies en expertmeetings tot hele beurzen en congressen. Je kunt trouwens via marketing automation bij kleine en grote events werken met geautomatiseerde flows voor mensen die je event wel en niet bezoeken. Door iedereen die je evenement bezoekt een kaartje te geven dat moet worden gescand kun je aanwezigheid meten. Daadwerkelijke bezoekers stuur je recaps toe van het bezochte evenement, eventueel zelfs aan de hand van de bezochte sessies. Mensen die wel een kaartje hebben maar niet zijn gekomen kun je ook benaderen door samenvattingen te sturen van het evenement.

Calculators
Mensen willen graag weten wat een product of dienst kost. Door een calculator te maken, kun je mensen uitdagen om hun specifieke situatie in te vullen om vervolgens een inschatting te maken van de prijs van het product of de dienst. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld het maken van een offerte voor een zakelijke verzekering. Je vult dan al je gegevens in, de onderdelen die je wil verzekeren en ontvangt vervolgens een offerte op maat.

Checklist en Cheat sheet
Eerder hadden we het al over downloadbare PDF’s in de vorm van whitepapers en e-books. Dit zijn in de regel lange stukken tekst met verdiepende content over een bepaald onderwerp. Met een checklist of een cheat sheet maken het een gebruiker gemakkelijk om hun taken uit te voeren.

Template
Je kunt een gratis template of een blueprint weggeven aan je leads waarmee je ze op weg kunt helpen. Dit werkt vooral goed bij dingen die je in de basis niet makkelijk uitwerkt en waarvoor je veel dingen moet uitzoeken. Door alle informatie op één plek te verzamelen en als het ware een gids kunt maken voor die specifieke situatie, kun je best een aantal leads verzamelen.

Hopelijk heb jij door deze tips inspiratie gekregen voor het maken van een goede lead magnet om jouw inbound campagne goed van start te laten gaan. Wil je meer weten over inbound marketing of heb je hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag op weg.