Sinds oktober 2020 kun je naast Google Universal Analytics (UA) ook gegevens tracken met Google Analytics 4 (GA4). Dat veel bedrijven toen nog niet direct zijn overgestapt is logisch. De nieuwe versie was nog heel duidelijk in ontwikkeling en er ontbrak nog veel ten opzichte van de vertrouwde Universal Analytics. Het is inmiddels wel verstandig om de overstap te maken op de nieuwe versie van Analytics. In dit artikel lees je waarom je dit het liefst zo snel mogelijk doet.

Op dit moment blijkt uit de praktijk dat 25% van de websites hun gegevens tracken via zowel de oude Universal Analytics als de nieuwe GA4. Waarom nog niet meer bedrijven die keuze gemaakt hebben snappen we eerlijk gezegd wel. Hoewel er sinds de livegang van GA4 erg veel is toegevoegd, mis je nog steeds een aantal functies die je voorheen wel had. Een voorbeeld van een functie die we zelf erg fijn vinden in gebruik is de event categorieën waarmee je binnen events onderscheid kunt maken in verschillende events en zelfs pagina’s mee kunt sturen met je data.

Op 1 juli 2023 kun je echter in de ‘oude’ Universal Analytics geen data meer meten. Je kunt dan alleen nog de bezoekers op je website volgen via de nieuwe Googla Analytics 4. Daarmee is er op dit moment geen acute urgentie om over te stappen, zou je zo zeggen. Je hebt in feite nog een jaar om de implementatie van GA4 te regelen. Toch is het slim om zo snel mogelijk al een implementatie te doen.

GA4 vullen met data
De belangrijkste reden om zo snel mogelijk je implementatie geregeld te hebben is dat je vanaf het moment dat je de site tracking implementeert jouw Analytics profiel alvast gaat vullen met data. Je kunt geen data vanuit Google Universal Analytics overzetten dus als je vergelijkingen wil maken met eerder, moet je heel de tijd tussen weergaven schakelen. Daarnaast wordt vanaf 1 januari 2024 alle data verwijderd uit de UA-omgeving. Je kunt dan helemaal niet meer terugkijken naar je historische data. Je kunt wel een export maken van je data vanuit je huidige profiel. Wil je hier meer over lezen? Kijk dan onze pagina voor de implementatie van Google Analytics 4.

Verder merken we dat er best wel wat verschil kan zitten tussen de data die je ziet in GA4 en Universal Analytics. Dit heeft alles te maken met de privacy instellingen van GA4 die IP-adressen anoniem maakt. Je wil dus zo lang mogelijk de data van de twee profielen naast elkaar kunnen leggen om te zien wat de impact is van de nieuwe Analytics.

Jaar op jaar vergelijkingen
Bij erg veel bedrijven zit er veel verschil in drukte in de verschillende maanden. Als je bijvoorbeeld een zwembaden winkel hebt met webshop, zie in de regel de drukte toenemen in het voorjaar als het weer lekkerder weer wordt. Als je de data in mei gaat vergelijken met april, zul je ongetwijfeld betere prestaties zien. Daarom is in veel gevallen slim om jaar op jaar vergelijkingen te maken. Door nu al je Analytics 4 te vullen met data, kun je in de toekomst makkelijker data vergelijken met vorig(e) jaren.

Privacy
Er is veel te doen rondom privacy van gebruikers online. Zo is Google Universal Analytics in verschillende landen al verboden en mag het dus niet meer op websites worden gebruikt. In Nederland is zo’n verbod er niet. Het is goed om te weten dat deze verboden geen betrekking hebben op de nieuwe Google Analytics 4. Hierover zijn er sowieso nog geen duidelijke indicaties gegeven vanuit overheden wat nu wel en niet is toegestaan. Google geeft zelf aan via een blog dat ze in de toekomst geen IP adressen meer gaan verzamelen. Uit het bericht zou je kunnen lezen dat dit per direct gebeurt maar het wordt een beetje in het midden gelaten. Duidelijk is wel dat er in de toekomst, dus ook met de nieuwe Analytics 4 geen IP adressen meer worden verzameld. De kans is daarom groot dat het grote pijnpunt waar veel bedrijven en overheden over vallen is opgelost.

Nieuwe functies
Hoewel er wat vertrouwde functies missen zijn er ook wat nieuwe functies toegevoegd aan GA4. Een belangrijke functie dat er meer gebruikt wordt gemaakt van machine learning en artificial inteligence om voorspellingen te maken die prestaties van je online marketing kunnen verbeteren. Hiermee wordt het verlies van data uit cookies gecompenseerd. Doordat aan de hand van de beschikbare data prognoses worden gemaakt, kan GA4 straks toch diepaande analyses maken van je websitebezoekers. GA4 zal ook beter in staat zijn om gebruikers te volgen die gebruik maken van verschillende apparaten. Daarnaast heb je geen apparte properties meer nodig om verkeer op verschillende soorten platforms te tracken. Erg handig als je bijvoorbeeld een mobiele applicatie hebt en een website. Je kunt in één overzicht de data meten.

Makkelijkere event tracking
Binnen de tracking van Google Analytics 4 worden standaard een aantal events gemeten. Deze hoef je dus niet meer in te stellen via ingewikkelde implementaties zoals bijvoorbeeld via Tag Manager. Als je de tracking code van Analytics in je website integreert, kun via de zogenaamde ‘enhanced measurement events’ (verbeterde meting in het Nederlands) een aantal belangrijke events meten.

  • Paginaweergave
  • Scrolls en Scroll diepte
  • Uitgaande klikken
  • Zoeken op de site
  • Video engagement (hoeveel procent van een video is bekeken)
  • Bestand downloads

Alle overige events zoals formulieren, telefoonnummer clicks en overige gevorderde gebeurtenissen moet je nog wel instellen via Google Tag Manager.

Aan de slag met Analytics 4
Hoewel het soms nog best wel wennen is, adviseren we iedereen om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met Google Analytics 4. Heb je hulp nodig met de implementatie van de nieuwe Google Analytics op jouw website? Doordat we ruime ervaring hebben in het inzichtelijk maken en analyseren van marketing data, kunnen we snel een implementatie voor je verzorgen. Vul het onderstaande formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Heb je een vraag? Dan kun je mij altijd een mail sturen via Merijn@clickking.nl of telefonisch contact opnemen via 0164 713 483