Het is wat lastig te vinden in Google Analytics 4 maar je kunt net als in Universal Analytics ook IP uitsluitingen maken. Erg handig als je bijvoorbeeld niet wil dat de bezoeken van jezelf, je medewerkers of bijvoorbeeld een online marketeer ook worden meegenomen in je data overzicht. Misschien is deze functie wat lastig te vinden omdat ze hem inmiddels al 2 keer op een andere plek hebben gezet. Voor alle liefhebbers van IP filters in Google Analytics heb ik daarom een handige guide gemaakt waarmee je gewoon weer filters kunt aanmaken. 

Internal traffic
Via een web property kun je Internal traffic uitsluiten via het menu gegevensfilters onder het kopje gegevensinstellingen. Daar kun je een gegevensfilter maken voor internal traffic. Hoe je dit doet lees je verderop onder het kopje ‘filter maken’ maar eerst moet je het intern verkeer definiëren. Dit zit heel logisch weggestopt onder een heel ander menu.

Stap 1 – IP adressen als intern verkeer markeren
Om de IP adressen van jezelf en andere medewerkers uit te sluiten moet je volgende stappen doorlopen:

  • Open je instellingen door in je Google Analytics 4 account naar beheer te gaan links onderin
  • Vervolgens ga je onder het menu ‘property’ naar gegevensstreams. Hier klik je op de gegevensstream (web) waarvoor je een filter wil maken
  • Als je in het nieuwe menu iets naar beneden scrolt zie je ’taginstellingen instellen’
  • Er opent een nieuw menu waarin je niet direct de optie ziet die je moet hebben. Door op het pijltje naast ‘alles tonen’ te klikken vouwt het hele menu open (zie screenshot)

  • Als het menu is uitgeklapt, kun je kiezen voor ‘intern verkeer definiëren’
  • Hier kun je een nieuw filter maken door op de blauwe knop ‘maken’ te drukken
  • Geef je filter een naam (bijvoorbeeld kantoor Clickking) en bij waarde traffic_type vul je ‘internal’ in (als dit er al niet staat)
  • Kies vervolgens op welke manier je een IP adres wil uitsluiten. Je kunt hier kiezen voor een bepaalde range mailadressen, een bepaald gedeelte van een IP adres of een specifiek IP adres.
  • Zodra je bovenstaande stappen heb doorlopen, kun je naar stap 2 om het filter daadwerkelijk toe te passen

Stap 2 – Filter maken
Als je hebt vastgesteld wat er allemaal uitgefilterd moet worden als intern verkeer, moet je een filter daadwerkelijk toepassen. Dit doe je via een ander menu dan eerst. Doorloop de volgende stappen om het filter toe te passen.

  • In hetzelfde beheerdermenu ga je wederom naar de kolom property en kies je vervolgens voor gegevensinstellingen en dan klik je op gegevensfilters
  • Rechts bovenin kun je kiezen voor ‘filter maken’
  • Hier kun je kiezen voor intern verkeer op ontwikkelaarsverkeer (deze functie is voor een ontwikkel omgeving voor apps). Je moet hier dus kiezen voor intern verkeer.
  • In het volgende menu moet je een aantal velden invullen
    • Naam filter – Kies hiervoor een logische naam, bijvoorbeeld intern verkeer
    • Filterbewerking – Hier kies je voor ‘uitsluiten’ als je het verkeer van de IP adressen die je net hebt gemaakt wil uitsluiten
    • Parameternaam – Hier moet internal staan. Meestal is dit al ingevuld
    • Maak een keuze bij filterstatus.
      • Testen – Je filter wordt enkel getest. Je kunt het effect van jouw filter zien via de dimensie ‘naam gegevensfilter’ in de rapporten. Zo kun je zien wat het effect is van het door jou ingestelde filter
      • Actief – Je filter wordt toegepast. De data in Analytics 4 is opgeschoond van het IP adres dat jij hebt ingevuld
      • Inactief – Je filter staat uit
  • Als bovenstaande stappen zijn doorlopen klik je op maken en als je bij de laatste stap voor ‘Actief’ hebt gekozen is jouw filter actief.

Ik hoop dat je dit artikel nuttig vind en het jouw gebruik van Google Analytics 4 iets makkelijker maakt. Kom je er niet aan uit dan kun je me altijd even een berichtje sturen. Je kunt me mailen via Merijn@clickking.nl. Heb je nog geen Google Analytics 4 en wil je hulp met een implementatie? Kijk dan eens op de speciale pagina die we hebben gemaakt voor Google Analytics 4 via de volgende link.