Wat levert automation op?

Als je overweegt om marketing automation te gaan gebruiken voor jou bedrijf, is het goed om in beeld te hebben wat het je gaat brengen. We hebben daarom in dit artikel de benchmarks in kaart gebracht  om jou een goed beeld te geven wat automation voor jou bedrijf kan opleveren. 

Meer conversies

Door de inzet van marketing automation kan het aantal conversies flink toenemen. Door meer content aan te bieden die voorziet in een informatiebehoefte, zie je dat mensen eerder geneigd zijn om interactie te hebben met je website. Dit verschil kan soms best groot zijn. In sommige gevallen zie je zelfs een toename van 400% in conversies. Dit zonder meer marketingbudget in te zetten

Meer omzet

Meer conversie is natuurlijk heel leuk maar veel belangrijker is natuurlijk het genereren van meer omzet. Bij bedrijven zowel in de b2b markt als de b2c markt is het mogelijk om binnen een half jaar 10% meer omzet te genereren. 80% van de bedrijven heeft de investering van marketing automation binnen een jaar terugverdiend,  44% lukt dat zelfs binnen een half jaar (bron Emmerce).

Meer gekwalificeerde leads

Doordat je via marketing automation kunt meten in hoeverre leads interesse hebben in jou dienstverlening, kun je jou communicatie daar op afstemmen. Leads die serieuze interesse hebben, kun je benaderen met een sales aanbod. Leads die nog niet zo ver zijn kun je blijven voeden met informatie.

Persoonlijke communicatie op basis van interesse

Via automation kun je gepersonaliseerde campagnes sturen op basis van interesse. 75% van de omzet die via emailmarketing is gegenereerd was afkomstig van gepersonaliseerde content. Daarnaast heeft een gepersonaliseerde campagne een open rate die 70% hoger ligt dan bij een standaard nieuwsbrief.